En krise, der ikke har fundet sit leje: Virksomhederne navigerer i et usikkert marked

Med coronakrisen, stigende inflation, krigen i Ukraine og lav forbrugertillid er der udfordringer nok for eksportvirksomhederne, viser Eksportbarometer for tredje kvartal 2022. Og usikkerheden er en af de faktorer, der bliver afgørende for virksomhederne i den kommende tid, lyder det fra Mikkel Grene, CEO i Søstrene Grene.

De seneste år har der ikke manglet verdenskriser, og for eksportvirksomhederne er det en udfordrende situation at navigere i. Usikkerheden har sat sig overalt, og det påvirker virksomhederne. Det ser man blandt andet i Eksportbarometermålingen for tredje kvartal 2022, hvor optimismen er forsvundet hos de danske eksportvirksomheder.

”Der er en krise, som på mange måder har manifesteret sig, men man sidder med en følelse af, at det ikke helt har slået igennem endnu. Man ved heller ikke, hvordan forbrugerne reagerer og hvordan efterspørgslen udvikler sig,” siger Mikkel Grene, CEO i Søstrene Grene, som har butikker i 15 lande.

Han fortæller videre, at coronakrisen var til at tage og føle på, fordi butikkerne var lukkede. Nu er det i stedet forbrugertilliden, der bliver en af de vigtige faktorer for virksomheden.

”Krigen i Ukraine er en faktor, men det primære er, at inflationen er steget så meget, som den er. Det er også tricket af krigen, men det var også på vej allerede inden corona. Og lige nu ser vi, at forbrugerne rammes af den høje inflation,” siger Mikkel Grene.

Forsinkede varer og høje priser

En af de helt konkrete udfordringer for Søstrene Grene er logistikken. Allerede inden krigen brød ud i Ukraine, var der mangel på chauffører, og med ét forsvandt størstedelen af de ukrainske chauffører fra vejene.
Det har betydet, at der i flere tilfælde har været forsinkelser på vareleverancer, særligt til nogle af de butikker, der er længst fra Danmark.

”Udfordringerne i supply chain, som vi har set på søen, er flyttet ind på landjorden. Det er svært at se, hvor chaufførerne skal komme fra. Det er ikke bare en lille pukkel. Det er et strukturelt problem, som ser ud til at være svært at løse på både kort og lang sigt. Det er en kæmpe samfundsopgave at få skaffet tilstrækkeligt med chauffører,” siger Mikkel Grene.

Han mærker ligesom andre eksportvirksomheder, store prisstigninger. Noget som naturligvis også har en markant indflydelse på forretningen.

”Vi oplever prisstigninger på stort set alle vores produkter. Indtil videre har vi valgt at absorbere størstedelen af prisstigningerne selv, men vi er nødt til at sende noget videre, så vores priser kommer til at stige lidt i år. Lige nu ser vi, at forbrugerne rammes af den høje inflation, og ved at undgå store prisstigninger kan vi forhåbentlig give forbrugerne en håndsrækning og tage nogle markedsandele.”

Muligheder i et svært marked

Selv om meget kan se svært ud, tager Mikkel Grene også gerne de optimistiske briller på. For der er masser af muligheder for at klare sig godt gennem svære tider, hvis man kender sine markeder og kunder.

”Vi har trods alt stadig husholdninger, som er ret robuste, og som har en god opsparing. Vi har en høj beskæftigelse, og der er stadig muligheder for at skabe vækst og skabe eksport. Søstrene Grene ligger med relativt lave prispunkter, og på den baggrund kan vi hente markedsandele. Det ser jeg interessante perspektiver i,” siger Mikkel Grene, og fortsætter:

”I Tyskland er forbrugerne ramt meget hårdere end i Danmark, og der påvirker krisen meget mere end i Danmark, hvor man måske køber discount eller undlader at købe luksus. I Tyskland er det et spørgsmål om man overhovedet har råd til at købe mad eller opvarme sin bolig. Det er man nødt til at forholde sig til, når man skal tilpasse sin strategi til den nye virkelighed, vi står i nu.”

Kontakt

Har du brug for mere viden om Eksportbarometer eller spørgsmål til specifikke målinger, er du meget velkommen til at kontakte os.

Halldor Halldorsson
Head of Branding & Relations
Danish Export Association
hah@danishexport.dk
+ 45 21 22 95 60

Mette Kristensen
Communications Consultant
Danish Export Association
mek@danishexport.dk
+ 45 28 85 64 30

En krise, der ikke har fundet sit leje: Virksomhederne navigerer i et usikkert marked 31 august 2022 Med coronakrisen, stigende inflation, krigen i Ukraine og lav forbrugertillid er der udfordringer nok for eksportvirksomhederne, viser Eksportbarometer for tredje… Læs her
Luften er gået af ballonen: Eksportvirksomheder mister optimismen 31 august 2022 For første gang er Eksportbarometerindekset så lavt, at man reelt kan tale om neutrale forventninger for de danske eksportvirksomheder. Ordrebøgerne… Læs her
Syvende måling fra Eksportbarometer: Forsyningskæder og råvarepriser giver bekymringer for danske eksportvirksomheder 07 juni 2022 Optimismen er intakt hos de danske eksportvirksomheder, men krigen i Ukraine har lagt ekstra pres på forsyningskæder og råvarepriser, og… Læs her
Sjette måling fra Eksportbarometer: Flere virksomheder er bekymrede for handelsrestriktioner 08 marts 2022 Der er fortsat optimisme at spore, når 250 danske eksportvirksomheder bliver spurgt til eksportudsigterne her og nu. Men krigen i… Læs her
Femte rapport: Danske eksportvirksomheder er fortsat optimistiske, men nye coronarestriktioner bekymrer 07 december 2021 Der er fortsat optimisme at spore, når 250 danske eksportvirksomheder bliver spurgt til eksportudsigterne her og nu. Den største trussel… Læs her
Fjerde rapport: Optimismen fortsætter, men manglen på råvarer og arbejdskraft truer 13 september 2021 Der er fortsat optimisme at spore blandt de 250 danske eksportvirksomheder, som er blevet spurgt til eksportudsigterne her og nu.… Læs her
Tredje rapport: Danske eksportvirksomheder er optimistiske, men mangel på råvarer er en udfordring 15 juni 2021 Der er fortsat optimisme at spore, når 250 danske eksportvirksomheder bliver spurgt til eksportudsigterne de næste måneder. Dog er manglen… Læs her
Anden rapport: Danske eksportvirksomheder ser mere optimistisk på eksporten 15 marts 2021 Corona er stadig en stor faktor for udviklingen i dansk eksport, men der er optimisme at spore, når 250 danske… Læs her
Første rapport: Forsigtig optimisme blandt danske eksportvirksomheder 10 december 2020 Corona er en større faktor end brexit, når 200 danske eksportvirksomheder bliver spurgt til, hvad der få betydning for eksporten de næste… Læs her
Danish Export Association og Jyske Bank etablerer nyt eksportbarometer 03 december 2020 Danish Export Association og Jyske Bank er gået sammen om at etablere et eksportbarometer, der hvert kvartal giver danske eksportvirksomheder,… Læs her