Optimismen er intakt hos de danske eksportvirksomheder, men krigen i Ukraine har lagt ekstra pres på forsyningskæder og råvarepriser, og det har betydning for eksporten. Det viser den syvende måling fra Eksportbarometer, som Jyske Bank og Danish Export Association står bag.
Danske eksportvirksomheder navigerer i disse år i globale kriser. Først kom corona, og nu er det krigen i Ukraine, der fylder, når Eksportbarometer spørger 300 danske virksomheder, hvordan de ser eksportudsigterne.
Trods de globale kriser er optimismen dog intakt, og indekset lader denne gang på 54. Det er et mindre fald i forhold til første kvartal, men indikerer fortsat, at de danske eksportvirksomheder har ordrer i bogen og tror på fremtiden.
”54 er faktisk et pænt tal og indikerer optimisme. Det lille fald kan man måske tolke derhen, at virksomhederne godt kan se, at der er en grænse for, hvor længe de kan blive ved med at sende de højere råvarepriser videre til kunderne, men indtil videre går det, og optimismen er intakt foreløbig,” siger cheføkonom i Jyske Bank, Niels Rønholt.
I den syvende måling svarer 66 procent, at mangel på råvarer er en af de største trusler mod deres eksport her og nu.
Målingen for andet kvartal er den første, hvor virksomhederne direkte er blevet spurgt til, hvad krigen i Ukraine betyder for deres eksport, og her svarer næsten ni ud af ti, at krigen påvirker deres forretning.
”Det er primært i forhold til højere råvarepriser, men også i forhold til råvaremangel, at de oplever en udfordring. Det er faktisk er et mindretal af virksomhederne, hvor eksporten er ramt af sanktioner eller selvsanktionering. Det er omkring 15 procent. Det er selvfølgelig fordi vi kun eksporterer en meget lille del af vores eksport til Rusland, så det passer meget godt sammen,” siger Niels Rønholt.
Mangel på råvarer og høje råvarepriser har været et tema i indtil flere Eksportbarometermålinger, og med krigen i Ukraine er situationen omkring forsyningskæderne blot forværret.
66 procent af virksomhederne, mod 55 procent i seneste måling, angiver at de oplever problemer med råvaremangel. Og når råvarerne er knappe, stiger priserne. To faktorer, som lige nu udfordrer fiskeprocesseringsvirksomheden Espersen.
”Vi køber hovedsagelig fisk, der fanges i Barentshavet, hvor kvoten deles mellem Rusland og Norge. Det vil umiddelbart betyde, at der er forsinkelse i forsyningskæderne, men også at de norske fisk faktisk er steget ret meget i pris, fordi der er flere der foretrækker norske fisk. Råvarepriserne steg 15 procent umiddelbart efter 24. februar, og samtidig er vi ligesom alle andre påvirket af stigninger i energipriser, og på fragt, emballage og ingredienser. Der er næsten ikke noget, vi ikke har prisstigninger på, så vi knokler jo på for at få prisstigningerne sendt ud til forbrugerne, og det er ikke lige nemt alle steder, men der er en god forståelse for det,” siger Klaus Beyer Nielsen, CEO i Insepa A/S, som ejer Espersen.
Espersen har også aktuelt valgt at lukke ned for produktionen på sin fabrik i Rusland, og har dermed, som 15 procent af virksomhederne i panelet, foretaget selvsanktionering som følge af krigen.
Når det bliver sværere at skaffe råvarer, har det direkte konsekvenser for produktionen, og 60 procent af virksomhederne svarer, at råvaremangel medfører produktionsbegrænsninger. Samtidig oplever hver fjerde virksomhed at miste eksportordrer af den grund.
Ifølge Halldor Halldorsson, Head of Branding and Relations i Danish Export Association, er det særligt de mindre virksomheder, der kan blive pressede, da de som regel vil stå bagerst i forsyningskøen, mens en del virksomheder faktisk klarer sig fornuftigt, fordi de har gode, langvarige leveringsaftaler eller har købt stort ind.
Men det kommer til at gå en rum tid, inden forsyningskæderne igen er på skinner.
”Vi skal måske hen i slutningen af året eller starten af næste år, førend logistiksituation er normal efter nedlukningen af Shanghai og presset på skibsoverfarten. Råvarepriserne vil holde sig på et højt niveau et godt stykke tid, fordi efterspørgslen er høj og vil blive ved med at være høj, så priserne vil forblive på et relativt højt niveau,” siger Halldor Halldorsson.
Han hæfter sig dog ved, at Eksportbarometerindekset trods alt lander på 54 og dermed indikerer optimisme og fremgang, og samtidig viser målingen, at virksomhederne forventer fremgang på samtlige markeder.
”De danske virksomheder er fantastiske til at tilpasse sig og har en agilitet, hvor de finder løsninger og klarer sig godt igennem kriser. Så jeg er ret optimistisk med, at det skal nok gå, og tallet viser jo også, at virksomhedslederne tror på fremtiden,” siger Halldor Halldorsson.
Har du brug for mere viden om Eksportbarometer eller spørgsmål til specifikke målinger, eller er du interesseret i et blive en del af Eksportbarometerpanelet, er du meget velkommen til at kontakte os.
Mette Kristensen
PR & Communications Consultant
Danish Export Association
mek@danishexport.dk
+ 45 28 85 64 30