Tredje rapport: Danske eksportvirksomheder er optimistiske, men mangel på råvarer er en udfordring

Der er fortsat optimisme at spore, når 250 danske eksportvirksomheder bliver spurgt til eksportudsigterne de næste måneder. Dog er manglen på råvarer og stigende råvarepriser en reel udfordring. Det viser tredje rapport fra Eksportbarometer, som Jyske Bank og Danish Export Association står bag.

Eksportbarometer, der hvert kvartal giver en indikator på, hvordan det går med dansk eksport, fremlægger nu tredje måling. Den overordnede optimisme fra sidste måling fortsætter, konkluderer cheføkonom i Jyske Bank, Niels Rønholt, som har analyseret på tallene.

”Indikatoren, der er konstrueret så 50 er et neutralt niveau, rammer igen tallet 60. Virksomhederne er således fortsat optimistiske, når de ser på eksportsituationen i dag. Det skyldes ikke mindst udsigten til en global genåbning. Virksomhederne giver udtryk for, at ordrebeholdningen vil stige, og at den også allerede er steget siden første kvartal. De største virksomheder er de mest optimistiske, og det er måske også fordi, de er mest afhængige af den globale genåbning,” forklarer Niels Rønholt.

Coronarestriktioner er fortsat det, virksomhederne anser for at have størst indflydelse på eksporten, men mens 80 procent nævner det i sidste måling, er det i denne måling kun 70 procent.

Virksomhederne er presset på råvarer og oplever store prisstigninger

I tredje måling er virksomhederne blevet spurgt ind til manglen på råvarer og de stigende råvarepriser.

”Mangel på efterspørgsel er ikke et problem. Men at honorere efterspørgslen er en udfordring. 55 procent oplever, at mangel på råvarer begrænser deres produktion. Manglen på råvarer og leverancer forsinker forsyningskæderne, og så presses priserne, forklarer Niels Rønholt og understreger, at hele 73 procent af virksomhederne kan se, at salgspriserne på de produkter, de sælger er stigende.”

Jens Bjerg Sørensen, CEO i virksomheden Schouw & Co og med i Eksportbarometers Advisory Board oplever også, at de stigende råvarepriser og manglen på råvarer har stor indflydelse på produktionen her og nu og dermed virksomhedens eksport.

”Nogle råvarepriser er steget eksplosivt, og på grund af de store prisstigninger, har det været svært at skaffe nogle råvarer inden for visse sektorer,” forklarer Jens Bjerg Sørensen og fortsætter:

”Hvis ikke du har råvarer, så kører din produktion i stop and go. Det er vanskeligt at planlægge effektivt og forudsige fremtiden. Vi har en enorm logistikkæde, som skal hænge sammen,” fortæller Jens Bjerg Sørensen, som oplever, at virksomheden bruger rigtig mange ressourcer på at løse udfordringen, fordi det er en situation, de ikke har stået i før – at råvarer er steget så eksplosivt.

Fakta om Eksportbarometer

Baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 250 topledere fra danske eksportvirksomheder giver Eksportbarometer en indikator på udviklingen i dansk eksport, herunder på helt aktuelle begivenheder. Ambitionen er, at Eksportbarometer bliver et anerkendt nøgletal, som bruges af både danske eksportvirksomheder og beslutningstagere til at forudsige, hvordan det går dansk eksport. Eksportbarometer er blevet til i et samarbejde mellem Jyske Bank og Danish Export Association – med rådgivning fra Philipp Schröder, professor i økonomi, Aarhus Universitet, som har været med til at sikre et validt datagrundlag. Eksportbarometer bliver kalkuleret som et Diffusion Index, hvor der analyseres eksporttendenser blandt respondenterne. Indekset viser tendenser i udviklingen af dansk eksport i henhold til at være opadgående eller nedadgående i nærmeste fremtid. Indekset går fra 0 til 100, hvor 50 er uændret. Eksportbarometer udkommer hvert kvartal.

I videoen nedenfor kan du høre Niels Rønholt fortælle om tredje rapports resultater.

Pressekontakt

Har du brug for mere viden om Eksportbarometer eller spørgsmål til specifikke målinger, er du meget velkommen til at kontakte os.

Dorthe Bach Christensen
Communications & Marketing Consultant
Danish Export Association
doc@danishexport.dk
+45 40 45 32 02

Halldor Halldorsson
Head of Branding & Relations
Danish Export Association
hah@danishexport.dk
+ 45 21 22 95 60